MIS ASI ON EESTI LENNUNDUS JA MIDA ME SELLEST EESTI LENNUNDUSMUUSEUMIS TEADA SAIME

   Mis asi see Eesti lennundus siis on? Kui mõtlema hakata, siis polegi seda nii vähe. Esimese Eesti Vabariigi aegadest ei ole just palju teada ehk Lasnamäe vana lennuväli, "Saja lennuki" raamatust meenub nimi AVRO ja kaduma läinud lennuk "Kaleva". Viimane oli küll soome päritolu reisilennuk Junkers JU 52 ent tema alla tulistamine kraabib meie hingi veel tänaseni.
   Nõukogude periood oli juba oluliselt põnevam - "Aeroflot", MIGid, SUd ja TUd. Nuusutada saime läbi lennumudelite ka SAABe, Phantome, Jaguare, Harriereid ja üht teist veel. Nüüd, aga kus ajamerre on voolanud hulk vett on need külma sõja aegsed masinad jõudnud meie õuele, Tartu kanti, Eesti Lennundusmuuseumisse.
   Minuga juhtus niisugune õnnetu lugu, et jõudsin muusemisse kella viie ajal õhtul. Muuseum on aga lahti kuueni. Mul jäänud muud üle, kuna sinna kanti ei satu ma just liiga tihti, muuseum kiiresti läbi joosta. Tegin käigupealt mõned pildid, et siis kodus nähtut järelnautida ent pilte sai üsna palju ja nii ma otsustaingi neid teiega jagada ehk leiab pärast seda nii mõnigi tee sellese põnevasse maailma.


   Kõigepealt avanes vaade trepile. See oli omamoodi sümboolne. Mõtlesin "Starway to Heven"ning Trampisin trepist üles.
   Külastuse eest tuli välja käia seitse kohalikku euroopa raha ühe indiviidi kohta ja siis võis kõik see alata. Kiituseks olgu kohe öeldud, et suurem osa ekspositsioonist oli mõnusalt katuse all, värske õhu käes ning mõni ülbe võitu vihmasagar ei suutnud meie tuju rikkuda.
   Nii siis algatuseks nõukogude periood.

 TU 134A-3.

 Salong nägi välja nii...


ja juhi kabiin nii... Kaabiinis ol kaks kohta, tohutult juht nuppe ja näidikuid ning kujutage ette, lendurid pidid neid teadma une pealt.

 JAK 40 - T. Sellise lennukiga sai omal ajal isegi Tartust, lennata nii Moskvasse kui ka Musta mere äärde.


Tööinimeste salong nägi välja nii...


...ning nii nägi välja salong, milles lendasid tööeesrindlased...



...ja lendurite töötuba nägi välja nii. Oli ikka vilesid  ja kelli.


AN-2. Selle lennukiga, on mul, aga isiklik suhe. Peale õhkutõusmist öeldi : "Teie peatus. Astuge välja". Astusin välja, tõmbasin rõngast ja mälestus kogu eluks.

Samal ajal valvasid meie ööund MIGid ja JAKid. Mõni SU oli ka, aga nende tegudest Eesti taevas  ei ole palju teada.



JAK-28P. Hävituslennuk. Nõukogude armee parkis neid Pärnus, Uus-Sauga  ja Pärnu lennuväljal.

MIG 21. Hävituslennuk. Valmistas ameeriklastele Vietnami sõjas  tohutut peavalu. Tulistades alla nende F-4 Phantome kuni ameeriklastel sai villand. Tegid lennukooli " Top Gun", õppisid oma lennukitega lendama ning siis polnud MIGidel enam šanssi.


MIG 23. Hävituslennuk. Need parkisid meil üle Eesti. Haapsalus, Pärnus ning võimalik ka Tapal. 4 juulil 1989 aastal aga juhtus ühe sellise lennukiga kummaline lugu. Lennuk startis ühelt Poola lennuväljalt ja startides tekkis tal autopilooti sisselülitades mingisugune anomaalia ning piloot palus katapulteerumiseks luba. Luba anti ja lendur katapulteerus. Katapulteerumisest saadud löögist käivitus autopiloot ning lennuk lendas omapäid üheksasada kilomeetrit üle Euroopa kuni maandus Belgias ühte talumajja. Insideni käigus sai surma üks inimene ja Nõukogude liit pidi maksma Belgiale hüvitist, kuussada kaheksakümmendviis tuhat dollarit.


SU-24. Muudetava tiivaulatusega ründe ja pommitus lennuk. Neid leidus Ämari lennuväljal (ennemuiste Suurküla  lennuväli. Venekeelne nimetus аэродром Сууркюль ). Hellitavalt kutsuti neid Nõukogude Liidu mereväe pommituslennuvägi. Tänasel päeval on SU 24 kasutusel veel Venemaa õhujõududes ning nende keskmine vanus oli 2011 aasta seisuga 25 - 27 aastat. Pole ime kui nad vahel iseenesest alla kukuvad, gravitatsioon, mis teha?  Need, aga mis lendavad, osalevad  aeg-ajalt  naabritega peetavates sõdades ja Läänemerel toimuvatel NATO õppustel käivad nad ka. Peamiselt ameerklaste laevu narrimas. Tere tulemast. Külm sõda on tagasi.


SU-22M4. Usute või mitte, aga see lennuk kuulub NATO koosseisu. Meie Poola sõbrad lendavad nendega tänini ja kui mahti saavad käivad Eestis õppustel ka.

Aga ööune valvurei oli meil veel.

 Lokaator hiiliva vaenlase peilimiseks...




...ja rakette ja raketisüsteeme nende korrale kutsumiseks oli ka.
Vahelduseks, aga hüppame nüüd ventilaatorite maailma.


MI-2RL. " Mimino"https://www.youtube.com/watch?v=_5fns2_wa3o


MI-8. See on enim toodetud helikopter maailmas. Ta on suur ja kiirem kui Eesti kaitseväe Robinson, mistõttu lahigtegevuse käigus võib kasutada Robinsonide tõrjeks lüües neid kärbsepiitsaga alla. Eesti Vabariigis on olnud kasutusele Piirivalve Lennnusalgas.

   Nüüd natuke vennasrahvaste toodangut.

Kaks Tšehhi.


AERO L-29 DELFIN.



AERO L-39. ALBADROSS
Need kaks lennukit said mulle esmakordselt tuttavaks Tsehhi lõbustuspargist, kus keegliputkast soetasin endale kaks plastmassist lennukimudelit. Päriselus aga kohtasin L-39 Mõigu kohal, kus Venemaalt pärit Team Russi piloodid tegid efektset treening lendu ning vigurlendu on teinud nad ka Lennusadama kohal.

Kaks Rootslast.


SAAB JA VIGGEN 37. 


SAAB J35 DRAKEN.
Rootslasi oli veel, aga need kaks olid eriti südamelähedased. Neidki mäletan ma lennukimudlite ajast. Need olid kaks defitsiitset Ida-Saksalast.

Ja lõpuks meie armas NATO. Kui Migid valvasid meie ööund olid nemad meie vaenlased. Ja täna,
kui NATO valvab meie ööund, on Migid meie venlased. Tundub vist ajaloo vingerpuss.



Hawk HW-326. Oma olemuselt sarnane L-39. Õppe ja treening lennuk. Tuttav on ta ka samal põhjusel kui L-39. Ka nemad on meie taevalaotuses trikke teinud. "Red Arrows" kui keegi mäletab.


F-104 Starfaigter. See lennuk oli omas ajas nii problemaatiline kui ka võidukas. Tema nimel on mitmed ametlikud ja mitteametlikud lennundus rekordid. Eriti mitteametlikud.




Mirage III RS. Mirage III on kuulus selle poolest, et selle lennuki juurde kuulub üks spioonilugu. Nimelt, eelmise sajandi kuuekümnendatel aastatel pani Iisraeli salateenistus Mossad selle lennuki joonised prantslastelt pihta ja tegid nende jooniste järgi omale hävitaja Kfir ja tagatipuks oli see veel täiesti lennuvõimeline lind. Tegi isegi pauku ja lasi rakette ka.

   Saigi läbi. Rännak läbi Eesti Lennundusemuuseumi. Minge ise kohale. Soovitan soojalt. Varuge aega.
                                                       T E A T E  M I K S ?
                                             Seal saab kõike oma näpuga katsuda.

Täpsem info: http://www.lennundusmuuseum.ee/page.php?action=show_page&page_id=9&lang=1

2 kommentaari:

  1. See on tõepoolest vahva muuseum. Kuna meie peres on ülekaalus mehepojad, siis on seda muuseumit ka mitmed korrad külastatud ja kõik näpuga järgi katsutud ja ka igale poole sisse ronitud kus uksed lahti ja redelid alla lastud.
    Artikkel on asjalik.

    VastaKustuta
  2. Põnev muuseum! Peaks ka külastama.

    VastaKustuta