MULTIPLE EXPOSURE EHK MIS JUHTUB SIIS, KUI UNUSTAD OMA DIGIKAAMERAS FILMI EDASI KERIDA

  Kunagi, väga ammu, kui ma veel päris poisiklutt olin, mitte et ma enam ei oleks, sain ma sünnipäevaks oma esimese fotoaparaadi. See oli Smena 8M. Kindlasti tekib teil küsimus ,et mis see kõik siia puutub? Aga puutub küll. Nimelt, see sama Smena8M oli suuresti multiple exposure kaamera.Kui tänapäeva digikaameratel see on lisafunksioon, siis Smena8Mil oli see üks põhifunksioonidest. Peab möönma, et sellel funktsioonil olid ka oma head  ja halvad küljed. Headeks külgedeks võib pidada seda, et filmi kulus vähe, mis oma korda tähendab seda, et igat kaadrit  võis lõputu arvu kordi ülesäritada ja see ei olnud veel kõik. Kaadrit sai täpipealt niipalju ülesäritada, kui palju parajasti sa filmi edasi keerasid.Põhimõtteliselt sai kolmekümne kuue kaadrisele filmile lõppmata arvu kaadreid salvestada ja filmi praktiliselt ei kulunud üldse.Tõsi, ajalugu tänaseni kahjuks ei tunne ühtegi ühefilmi fotograafi, kes oleks maailmas tähelepanu äratanud või mingilgi moel kuulsust kogunud ja see omakorda oli tema halb külg.Ma ei taha ka öelda seda, et inimesed sel ajal kunstist aru ei saand, aga sel ajal oli rohkem korraliku kaadri saamine suur kunst ja kui te mind ei usu siis liikugem ajas tagasi ning kui te vaatate vanu pildialbumeid, siis multiple exposure pilte te sealt kindalsti ei leia.Kuigi, tuleb ka ära mainida see asjaolu, et juba siis kasutati ideaalse pildi,Ideaalse suure tähega, saamiseks fototöötlust ning kuna arvuteid ja Photoshopi (hilisemas tekstis PS) sel ajal veel ei tuntud, siis kasutati piltide ilustamiseks retušeerimist, millel me siinkohal, aga pikemalt ei peatu.
   Niisiis multiple exposure. Mõned minu fotosõbrad on õnnetud selle üle, et nende kaameratel sellist lisafunktsiooni ei ole. Mina jällegi endise Smena8M omanikuna ja suure skeptikuna ei saa sellest aru ,et kas see on õnn või õnnetus. Sellepärast ma otsustasingi teha selles vallas väikese uurimus töö.
   Kõigepealt rivistasin oma mägironija nupud diivani otsale üles,panin kaamera jalale ja vaatame mis saama hakkab.


Algatuseks lükkasin kohe kaameral multiple exposure sisse.Liikusin üle ülesrivistatud mängunuppude peade.
tegin kolm klõpsu ja siis oli kaamra kord. Nugistas oma ette hetke ja valmis ta oligi. Selline siis.
  Siis tegin kolm kaadrit veel ja tegin neist omakorda kihid ja sidusin PSiga kokku.


Tuleb tunnistada, sumbuursust on vähem ning kogu protsess on oluliselt paremini kontrollitav.
  Järgmisena ma ladusin nupud värvi järgi kõrvuti neljaks riviks ja volaa..... kaameral tuli uuesti menüüst multiple exposure sisse lülitada, Smena8M seevastu oli alati valmis nagu pioneerile kohane ongi.


Ja jällegi oli kaamera kord. Protsess suht kontrollimatu.Tulemus - pool loodis.


Siin kõik samuti nagu eelmisel, ainuke erinvus on selles et see on PS handmade ja koosneb erinevalt eelnevast neljast pildist. Tundub et hetkel siit enam rohkem välja ei võlu, pakkisin kola kotti ja sukeldusin öhe.
   Õues, värske õhu käes tundus, et hakkab tulema.



 See siis kaamera töö, kolm kaadrit ja muutuv fookus kaugus.


Tallinna pöörane liiklus. Fooris põlevad kolm tuld korraga ja ristmikule ledavad ainult ässad.


Tõeline virr-varr (Daz Kunzt). Nüüd tundus, et asi hakkas käest minema ning võtsin kinda käest. Pistsin käe kotti ja võlusin oma fotokotist matt musta lapatsi. Sellega olin juba ka FBs oma sõpru eelnevalt ehmatanud. Kui keegi ehmatusest osa ei saand, siis andke andeks.


 Panin säri kolmkümmend sekundit ja vahelduva eduga muutsin fookuskaugust ja muutmise hetkel katsin objektiivi suu lapatsiga kinni.  Sama tehnikat ilma fookukauguse muutmiseta  kasutasin ka järgmist kaadrit tehes.


 Sellist pilti jällegi multiple exposure teha ei võimalda ,minu kaamera oma vähemalt. Ta on lihtsalt liiga väle sellejaoks ja ennem võtab üksjagu aega, kui neid kolme kaadrit teeb ja mis veel kummaline,sarivõte koos multiple exposurega lihtsalt ei toimi.
 Ning siis läks trammiks.


Mis peale jäi? Buss Männiku buss.
Ja siis läks sambaks.


Vabaduse sambaks.Tegin igale erakonnale oma. Olgu siis topelt sammas IRLi oma, neil seal ikkagi kampsunid ja need muud. Teised jäägu teistele.

Conclusion:
Käesolevat  uurimust iseenesest ei tasu väga tõsiselt võtta,sest tegemist on siiki udugraafia valdkonda jääva kunstiga. Kindlasti ei käinud ma multiple exposure funktsiooniga sihipäraselt ringi ning kasutasin ka mett ja muid abivahendeid oma ideede elluviimiseks.
Mida me siis kõigest sellest järeldada võime:
*Nikon D80 on kehvem multiple exposure kaamera kui Smena 8M.
*Nikon D80 on ka suht aeglane kaamera ja võimaldab teha ainult kolm kaadrit korraga.
*PS iga on piltide kokkulappimine kontrollitav tegevus,kaamera teeb nii nagu oskab.
*Õnn on selle funktsiooni olemasolu neile kellel see olemas on,õnnetus neile kelle kaameral seda pole ja kes ei taha ka seda kasutada.
*Abiks võiks see olla sentimentalistidele,päikseloojangute pildistamisel.
*Võimaldab teha uduseid ja arusaamatuid pilte.
*Kindlasti on see lõbus tegevus.
*Sihipärasel kautamisel võib anda huvitavaid tulemusi.

1 kommentaar:

  1. Täna me käisime ka väljas ja kogesime seda Nikon D300si menüüst valituna! No kuna ma leidsin ta Menüüst üles selle koha, kust sai võtete arvu määrata, siis hakkas päris põnev olema! :)Aga kasutusjuhendist polegi veel lugenud, mis, mida ja miks seda võtet üldse kasutama peaks!!!Eks ta ikka mõnele pildile peab andma selle erilise "knifi" ja mõtte!

    VastaKustuta